Subscribe:

Sunday, September 12, 2010

Siri 1

                            
                                              5T-Kelas pertama yang aku masuk


Alhamdulillah..setinggi-tinggi kesyukuran ku panjatkan kepada ALLAH S.W.T kerana telah menggerakkan hati ku untuk membuka dan mengisi kekosongan biwi no-2 aku ini. Hampir 3 bulan lamanya aku tidak memperbaharui blog ini. Tatkala melihat dan menjelajah blog ku ini, fikiran ku tiba-tiba jauh menerawang mencari ilham dan idea..mengimbau kenangan indah yang cukup bermakna bagi ku sebagai seorang bakal pendidik..maka bermulalah al-kisah :

Pada 20 Jun hingga 2 Julai 2010, aku telah ditugaskan untuk menjalani Rancangan Orientasi Sekolah (ROS) di Sekolah Menengah Kebangsaan Kedai Buloh bersama 3 orang sahabat seangkatan dengan ku iaitu Rahimah, Amalina dan Nasruddin. Kali pertama bersua muka dengan warga SMKKBh agak tersipu-sipu ,malu..namun Alhamdulillah kami dapat bekerjasama dengan baik dan pihak sekolah memberikan layanan yang terbaik buat kami berempat.

Saat langkahku ku bertapak di depan pintu pagar sekolah tersebut, ku rasai denyutan jantung ku yang kian kencang bagaikan ada sebiji batu yang agak besar menghempap diri ku tika itu. Kali pertama berhadapan dengan situasi persekolahan dengan bukan lagi bergelar sebagai seorang pelajar biasa, akan tetapi memegang title Cikgu @ Ustazah..Hanya Allah yang lebih Mnegetahui segala yang ku rasai saat itu..Namun ku teruskan langkah jua..berhati-hati dalam mengorak langkah..tersenyum ikhlas kepada pak gad..Sempat pak gad menyapa aku tika itu.."sila masuk..cikgu baru ke?" aku jawab:" tak..saya buat ROS kat sini selama 2 minggu mulai hari ini (20 Jun 2010)"..

Sedikit demi sedikit debaran ku kian menurun apabila warga sekolah memberikan layanan dan sudi menghulurkan bantuan kepada kami..namun demikian, antara yang tak dapat aku lupakan adalah..1 dimensi baru menimpa kami iaitu "kecelaruan identiti-pelajar @  cikgu???"..haha..bila ingat-ingat balik,memang lawak..sampaikan kami tetap merasai hidup sebagai pelajar biasa sehinggakan nak makan kat meja guru di kantin pun..dah naik segan..tandas pun kalau boleh nak guna yang student punya..zuhud la konon-kononnya.lepas tu...bila terserempak dengan para pelajar..ringan pula lisan mereka memberi salam kepada kami: Assalamualaikum cikgu.." sambil menundukkan kepala dan tersenyum sebagai tanda hormat..berkerut dahi kami saat itu dan spontan tergelak..(teruja sebenarnya..haha)..

Hari ke-2 di sana pula, tiba-tiba kami diberitahu oleh Penolong Kanan yang kami akan diberikan jadual untuk mengajar 10 masa dalam 1 minggu..bermakna 1 kelas sehari..ni tak termasuk dengan jadual ganti ketiadaan guru lagi..agak terkejut jugakla @ dalam bahasa pangnya 'kejut giler'..huhu..Mana taknya, sebelum ni kami telah diberi makluman oleh pensyarah kami untuk mengambil sekurang-kurang hanya 1 kelas (2 masa je) dalam 2 minggu tugasan kami ni..apa-apa pun kami terima dengan redha..mungkin ini pengalaman yang tak ternilai bagi kami.

Hari ke-3, maka bergeraklah kami ke kelas masing-masing seperti yang tercatat dlm jadual..dup..dap..dup..dap..kelas pertama aku..adalah kelas Tingakatan 5 Teknologi..Hanya Allah yang Tahu betapa berdebarnya saat tu..Selawat..doa..hanya itu yang menemani ku setiap langkah sambil mata ku melilau ke segenap kelas mencari kelas tersebut..akhirnya.....berjaya ku jejaki.

tuk..tuk..aku mengetuk pintu seraya memberi salam (layak seorg cikgu..hu2). Aku terus bertegur sapa dan duduk sebentar bagi menghentikan debaran sambil menunggu pelajar lain masuk selepas loceng yang menandakan tamatnya masa rehat..tak lama kemudian aku bagai memperolehi kekuatan yang aku cari..Alhamdulillah, Allah telah mempermudahkan lisan ku untuk fasih berkata2..keyakinan aku untuk tegak di hadapan mereka mungkin agak sukar untuk aku perolehi sebelum ini...

......bersambung..........

0 comments:

Post a Comment

Followers

 
Copyright 2009 Diari Mahasiswi Pendidik